Mens mange IT-virksomheder bliver solgt til kapitalfonde og store IT-selskaber, så går FlowIT i Odense den anden vej. FlowIT udvider antallet af aktionærer, så virksomheden pr. 31/3-2021 er ejet af ti ansatte og bestyrelsesformanden gennem hans selskab.
Direktør Karsten Ley Poulsen svarer her på spørgsmål i forbindelse med udvidelsen af ejerkredsen.
Hvorfor har i udvidet ejerkredsen?
Det handler om fællesskabet. Vi er fælles om at skabe et softwareprodukt til projekt- og porteføljestyring i verdensklasse.
Vi har hver især forskellige kompetencer, som er afgørende for virksomhedens succes. Derfor har alle medarbejdere fået tilbuddet om at blive medejere. Og en stor del har heldigvis valgt dette.
Dermed får medarbejderne mulighed for at få del i den værdiskabelse, som de selv er med til at skabe.
Vi er nu ti ansatte, som ejer aktier i firmaet, hvoraf de fleste har mange års anciennitet (gennemsnitlig anciennitet: 10 år). Vores bestyrelsesformand Mogens Nielsen, gennem de sidste tre år har også købt aktier. Mogens er en erfaren investor og rådgiver.
Hvad er det I laver?
ProjectFlow 365 er et fleksibelt projekt- og porteføljestyringsværktøj, som kan hjælpe vores kunder med at blive endnu bedre til at udvælge de rigtige projekter og gennemføre dem effektivt bl.a. vha. ressourcestyring. ProjectFlow 365 er enkelt at anvende, med en høj grad af skalérbarhed og mulighed for tilpasning og integration. Samtidig kan projekterne kobles til samarbejdsværktøjerne i Office 365.
Karsten havde en partner før?
Karstens tidligere partner Lars T. Olsen stiftede firmaet tilbage i 1999, og Karsten købte halvdelen af virksomheden og blev medarbejder nummer to i 2002. Jeg købte Lars aktier pr. 31/12-2020. Lars har ydet en kæmpe indsats for firmaet.
Hvad tror du er årsagen til at så mange medarbejdere købte aktier?
Vi oplever en stor interesse efter vores produkt ProjectFlow 365 er kommet på markedet, til projektstyring, porteføljestyring, tidsregistrering samt ressourcestyring. Det skyldes bl.a. integrationen til Office 365, som er blevet meget mere udbredt under Corona.
Samtidig oplever vi positiv feedback fra kunder, og vi har fået opbygget en god abonnementsomsætning på vores ProjectFlow, hvilket giver bedre forudsigelighed.
Vi har ihærdigt mindsket omkostningerne i løbet af det seneste år, i kraft af en hel række forbedringer. Det har givet os betydeligt lavere omkostninger.
Jeg tror, at medarbejderne kan se, at vi bevæger os i den rigtige retning, selvom vi fortsat har massere af hårdt arbejde foran os. I fællesskab er vi godt rustet til fremtidige udfordringer.
De ti ansatte aktionærer: Morten Kollster Rønberg, Anders Brunholm Sylvest, Jan Fibæk, Thomas Rysgaard, Mikkel Linde Bang, Jimmy Ehlers Mærsk Thomsen, Ildiko Lontis Reenberg, Hans Ove Frederiksen Toporan, Michael H. Buur og Karsten Ley Poulsen.
Om FlowIT A/S
FlowIT er etableret i 1999 og udvikler samt leverer softwareproduktet ProjectFlow til projekt- og porteføljestyring, til offentlige- og private virksomheder. Vores kunder er bl.a. Danske Commodities, Københavns Kommune, Orifarm, Skive Kommune, Finanstilsynet og Nic. Christiansen Gruppen.
For yderligere information:
Kontakt Karsten Ley Poulsen på 40212120 eller klp@flowit.dk